DataDot DNA
DNS jelek a járműveken
A lopási kockázat létezik mindannyiunk életében, de van valami nagyon kicsi, aminek nagyon nagy hatása lehet abban, hogy csökkentse az Ön tulajdonának lopási kockázatát!
A homokszemnél kicsit nagyobb DataDotDNA mikropontok egy pozitív és állandó azonosítást jelentenek a gépkocsik, személyi tulajdon és vagyontárgyak számára.
Hogyan működnek ezek a mikropontok?
Maradjunk a gépkocsi példájánál. A gyártó a gépkocsi azonosító számát két vagy három helyen jelzik a gépkocsin, de a profi tolvajok percek alatt eltávolíthatják, vagy megváltoztathatják ezeket. A DataDotDNA ezernyi mikropontjainak mindegyike tartalmazza a gépkocsi kódszámát, amelyeket minden lényeges helyen alkalmaznak. Eltávolítás? Nincs esély rá, még akkor sem, ha a gépkocsit alkatrészekre szedik, nincs olyan viszonteladó, aki hozzájuk akar érni, ha lopottak!
A fenti képen, durván a tényleges méretükben láthatja a mikropontokat (1 mm átmérőjűek) és alatta egy tényleges mikropont erősen felnagyított képe látszik.
Ezt a pötty típust szállítjuk közvetlenül a gépkocsi gyártóknak eladás előtti alkalmazásra.
A mikropontok csak gépkocsikra alkalmasak?
Nem. Forgalmazunk mikropontokat minden alkalmazási típusra az otthoni vagy üzleti jelöléstől a specializált építőipari és erdészeti alkalmazásokig.
A mikropontok tényleg működnek?
Ausztráliában (a forgalmazás első piaci területén) mostanra valamennyi gépjármű gyártó elhelyezi a DataDotDNA mikropontjait, és a Nemzeti Gépjármű Lopás-csökkentő Testület 80% fölötti mértékű lopáscsökkenést jelzett! A gépjármű-ipar területén kívül is hasonló mértékű eredményeket tapasztaltak.
Az Egyesült Királyság területén például a rendőrség a lopási kísérletek több, mint 50%-os csökkenéséről számolt be miután a DataDotDNA mikropont szettjeit több ezer háztartásban adták el egy magas lopási arányú területen.
Történet
A mikropontokat ("microdot") az amerikai hadsereg fejlesztette ki az 1940-es években különböző eszközök jelölésére.
Az 1990-es évek első felétől vált lehetségessé elterjedése a lézer-gravírozás kifejlesztésével. Egy amerikai mérnök fejlesztette ki az első kereskedelmileg megvalósítható terméket.
Ezeknek az új mikropontoknak az első alkalmazása a világ kaszinóiban valósult meg 1995-ben a hamis zsetonok kiszűrésére.
Azonosítási technológia
A mikropontok alkalmazásával gyakorlatilag bármilyen értéktárgy egyedi azonosítóval látható el a gépkocsitól az értékesebb elektronikus eszközökig, a festményektől a ruhákig.
Ez a kód azután bekerül egy adatbázisba a tulajdonos azonosításával együtt.
Lemásolhatatlan technológia
Az azonosításhoz használt mikropontok gyakorlatilag nem reprodukálhatók, ellentétben más azonosítókkal, amelyekről könnyen készíthetők hamis másolatok.
Gyakorlatilag eltávolíthatatlan
Elvileg elképzelhető, hogy a tolvaj megtalálja az összes mikropontot és eltávolítja, de a gyakorlatban ez lehetetlen és annyira munkaigényes, hogy nem éri meg.
Egy gépkocsin például a legrejtettebb zugokban is elhelyezhető és egyetlen megmaradó mikropont elegendő a lopott autó azonosítására.
Az alkalmazás részletei
A technológiát elsősorban lopások és hamisítások meggátlására fejlesztették ki. Alkalmas azonban minőségbiztosítási és folyamat ellenőrzési célokra is számos iparág területén.
A rendkívül ellenálló ragasztóanyagban eloszlatott, homokszemcse méretű mikropontokból egy gépkocsin percek alatt több ezer helyezhető el eltávolíthatatlanul szórással vagy ecsettel felkenve. Az UV-fényforrással megvilágítva, speciális mikroszkóppal láthatóvá tehető a mikropontokon lévő kódszám és ezzel a jelölt jármű (vagy más eszköz) beazonosítható a nyilvántartásból.
A mikropontok különböző kiszerelésben készülnek. Van 1000 mikropontot tartalmazó szett amelyet ecsettel kell felvinni a felületre. Ezt főleg az otthoni, és irodában található vagyontárgyak, műtárgyak megjelölésére használjuk.
A kisebb kategóriájú gépjárművek jelölésére a 3000, közepes, és nagy kategóriájú járművek jelölésére a 7000, kamionok, hajók jelölésére a 12 000 mikropontot tartalmazó tartályokat használjuk. Ezekben az esetekben a felületre történő felszórás vagy az aeroszolos technológiával, vagy pedig a kompresszoros technológiával történik.